Søg i denne blog

tirsdag den 13. september 2016

De Zlumrende Zataner på Jyllandsringen

Sidevogns racer kort model
Søndag d. 11. september arrangerede Henrik (ZZ mester med ansvar for Henrik), en søndagstur til Jyllandsringen ved Silkeborg, for at se classic TT motorløb. Ved classic TT motor løb konkurreres der i flere klasser og årgange af motorcykler, nogle klassers løb afvikles sammen. Arrangementet er fordelt over lørdag og søndag, hvor der køres 2 gange træning og et løb i hver klasse, som gentages søndag. Der dystes på motorcykler fra 50 cc. til superbike og et enkelt løb med sidevogne, med deltagere fra Tyskland og det øvrige Skandinavien.
Sidevogns racer lang model
Noget af det der gør classic TT løb til noget specielt, er at der er adgang for publikum i Ryttergården og det faktum at kørerne er som motorcyklerne i alle aldersgrupper og at de alle har det til fælles at afprøve deres kunden og materiel.
Zatanernes tur starter i Erritsøe ved Fredericia, hvor Jørgen alias Ludvig (ZZ parat mester) møder hos Henrik kl. 8.30 og de herfra kører af motorveje E45 til af kørsel 59, DTC Vejle nord, hvor Ian (ZZ tøj & mærke mester) og jeg (ZZ multimedia mester) slutter os til turen. Jeg overtager førertrøjen og beslutter at vi ikke vil tage motorvejen til Harlev, hvor Hans Jørgen  (ZZ kaffe mester) vil slutte sig til turen. Jeg lægger ruten af Horsensvej til Horsens, videre gennem Gedved, hvor vi passerer værkstedet hvor Lauge Jensen startede sin motorcykel produktion, videre til Skanderborg, Stilling, hvor vi drejer af mod Harlev. Vi ankommer til Harlev 10.10, da vi kører ind i Hans Jørgens indkørsel er Viragoen kørt frem og Hans Jørgen er klar til at modtage os. Efter velkomster og almindelige høfligheds udvekslinger, Siger Hans Jørgen selvfølgelig "SKAL VI IKKE LIGE HAVE EN KOP KAFFE", og det får vi så på terrassen, inden turen går videre. Fra Harlev er der 28 km. til Jyllandsringen, hvor Hans Jørgen tager føringen, vi ankommer kl 11.15, får parkeret cyklerne mellem alle de andre der også har valgt at tage motorcyklen til Jyllands ringen.
BMW R100S i standard BMW stel med standard skivebremser,
eneste synlige ændring er bageste affjedring
På banen er dagens 1. tidtagning startet, det er Classic I, som er en samling af cykler fra 50 cc. til 350 cc. 2 taktere og 4 taktere, der dystes individuel i flere klasser, tidtagningen varer i 25 min. pr. gruppe.
Næste tidtagning er classic II, som er cykler fra 500 cc til 750 cc , forgotten era > 250 cc. og forgotten era  < 250 2 taktere og 4 taktere, der er mange deltagere i denne gruppe og stor spredning.
Classic III gruppen består af klasserne 7C, F1 & F2 til 7D som er motorcykler fra 80 til 87, i denne gruppe deltager et team fra Vejle, hvor jeg kender nogle af teammedlemmerne. Køreren i F1 klassen er Kristian Jensen på en Ducati F1 og makkeren Carsten Mortensen på en Ducati F2, Kristian kunne meddele at han lørdag havde vundet F1 Klassen og Carsten er blevet nr 2. i F2 klassen, et resultat de vil forsøge at gentage søndag eftermiddag.
BMW R75, hvor overdelen af motoren er fræset ned , for at
motoren kan monteres højere i et specialbygget stel,
så der er mere frihøjde i svingene.
Honda klassisk TT racer
Kl. 12.35 starter eftermiddagens første ordinære løb, som er sidevognene, der er 5 racere til start, dette skyldes at løbsarrangørerne først besluttede at tage dem med i programmet senere, så nogle teams har ikke haft mulighed for at deltage. Henrik er helt oppe på dupperne af spænding, sidevogns racer er noget af det mest interessante at se, da jævnbyrdigheden normalt er stor, men det skete ikke i dag. Der deltog 2 forskellige typer sidevogns racere en kort model, hvor føreren ligger hen over motoren og en lang model, hvor motoren er placeret bag føreren. Der er tydelig forskel på hastigheden på der 2 modeller, vi får et spændende opgør i starten af heatet, til den en af de førende teams mister bremse effekt, så var det løb ligesom afgjort.
Herefter er der 2. tidtagning for alle klasser til kl. 15.40, hvor heatene starter, alle klasser kører 1. heat på 12 omgange, hvorefter der vil være præmieoverrækkelse i ryttergården.
Medens 2 tidtagning afvikles går Asger, Kristian Jensen og Jeg en tur i ryttergården, hvor vi får en lille snak med mange af kørerne om deres ældre cykler, der er meget forskel på hvor ombyggede cyklerne er fra en BMW R100S, hvoreneste synlige modifikation er bageste affjedring til Norton Commander i specialbygget TT race stel.

Triumph 500 Daytona
1 cylindret Royal Enfield
Norton Commander i TT stel.
Kl. 15.40 går starten til første ordinære heat, som er i klassen rookie 600/1000, Moto3+ og Moto 4½, starten forløber uden problemer, men efter 3 omgange af 12 flages løbet af på grund af styrt, hvor det er nødvendig at sende ambulancen og stævne lægen på banen. Heldigvis er det ikke alvorlig, så løbet genoptages ved ny start, dog med reduceret antal omgange. Næste heat er supersport / superbike, som startes i 2 omgange, først starter den store klasse og 30 sec. starter de sidste, starten går for begge klasser uden udfordringen, men efter omgang 5 er den gal igen, heatet flages af og igen må ambulancen på banen, og igen er det ikke alvorlig. Heatet genstartes og der køres 4 omgange, nu er arrangørerne under pres med at få stævnet afviklet til tiden, miljøgodkendelsen gælder kun til kl. 18.00 og vi mangler stadig 3 heat. Classic II heatet afvikles uden afbrydelser med god fight kørerne imellem, så kl 17.10 er vi klar til at starte classic III, hvor teamet fra vejle deltager. Starten går Carsten kommer af sted på 4. pladsen, men senere i løbet fighter han sig op på 3 pladsen, Kristian kommer sikkert af sted på 7. pladsen (nr. 1 i sin klasse) fighter i første halvdel af heatet om 6. pladsen, men kommer ind som en sikker nr. 7 og vinder af klassen F1, Tillykke med sejren.herefter mangler vi kun af afvikle et heat, men det er Classic I med de små 50 cc. maskiner, arrangørerne sætter heatet i gang uden opvarmning omgang, for at kunne overholde tidsgrænsen i miljøgodkendelsen.

Jeg har længe undret mig over at motorsporten skal have så svære vilkår i Danmark, man nedlægger gamle velrenommerede motorbaner, med begrundelse i klager fra tilflyttede nye naboer, som er vidende om at der er en motorbane i nabolaget, eller der kræves kraftige støj reduktioner selv om banen er beliggende i et område hvor der er andre kraftige støjkilder. Det bliver nødvendig at give motorsporten i Danmark bedre vilkår, hvis i stadig vil være stolte af vore motorsports udøvere når de konkurrerer med verdens bedste. Det er startet for dem alle hjemme i Danmark på hobby plan, hvor interessen og entusiasmen er født, det burde de danske politikere overveje.
Kristian på podiet som vinder af  F1 klassen

Kristian Jensen på sin Ducati F1


Honda CX 500 også kaldet "Gyllepumpen"
Løbet er slut, vi begiver os mod parkeringspladsen, hvor vore cykler er parkeret, undervejs falder mit blik på en Honda CX 500 "Gyllepumpen" i meget flot stand, den ser ud som om den lige er kørt ud fra en forhandler, men speedometeret fortæller en anden historie, den står på 40.000 km. Vi får pakket vores udstyr og MC tøjet på og begiver os hjemad. vi vil køre af motorvejen der lige er indviet fra Silkeborg mod Århus, men nej den åbner først for trafik senere på aftenen, så det bliver af landevejen det første stykke til Harlev, hvor vi tager afsked med Hans Jørgen. Jeg tager igen føringen og vi kører fra Harlev til Stilling, hvor vi kører på motorvejen, vi sætter kursen mod Vejle, jeg giver lidt gas, så vi cruiser med en hastighed lidt over det tilladte. Henrik og Ian følger godt med, men på et tidspunkt kan jeg ikke se Ludvig i spejlene, så jeg sætter farten ned og undre mig over om en Yamaha FJR 1300 ikke kan følge med eller det blot er trafikken. Ludvig slutter op og vi fortsætter med en god march hastighed, ved afkørsel 59 DTC Vejle tager Ian og Jeg afsked med Henrik og Ludvig, samt en af Henriks naboer, som har hægtet sig på hjemturen.

Til Henrik skal lyde, det er et godt initiativ, vi kunne måske sætte et besøg til classic TT på Jyllandsringen i kalenderen som en fast ZZ begivenhed.

Tak til alle for en god og oplevelsesrig dag.

Ingen kommentarer: